نتایج جستجو

جریمه اقامت غیرمجاز در ترکیه

Posted by IOj43Uqua on مارس 21, 2022
0

جرائم اقامت غیرمجاز در ترکیه  :هر ساله افراد زیادی به خصوص ایرانیان با مقاصد مختلفی ترکیه را برای اقامت خود انتخاب می کنند، به همین دلیل ضروری است با قوانین اقامتی این کشور آشنا شده تا از بروز خطراتی از قبیل  دیپورت شدن و پرداخت جرائم نقض قانون جلوگیری شود. طبق قوانین ترکیه، راه های مختلفی برای اعطای اقامت به اتباع خارجی وجود دارد که هر متقاضی به نسبت شرایط و اهداف خود، یکی از این راه ها را انتخاب می کند. هر کدام از انواع اقامت، دارای قواعد و محدودیت هایی است که در صورت عدم رعایت آن ها، فرد مشمول جریمه خواهد شد. در این مقاله از آریا گروپ به موضوع اقامت غیر مجاز و جرائم آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

با توجه به توافقات دیرینه ای که بین ایران و ترکیه بوده، امکان ورود شهروندان ایرانی به این کشور بدون دریافت ویزا به مدت 90 روز طی 180 روز میسر است. در صورتی که قصد دارید بیش از 90 روز در خاک ترکیه حضور داشته باشید، بایستی قبل از اتمام این مدت با تهیه مدارک و همچنین دارا بودن شرایط لازم از طریق سامانه اداره مهاجرت به نشانی https://e-ikamet.goc.gov.tr نسبت به ثبت درخواست اقامت و دریافت راندوو (وقت مصاحبه) اقدام نمایید.

اقامت بیش از مدت زمان مجاز در ترکیه

 

بر اساس قانون شماره 5682 در خصوص امور مهاجرتی، به طور کلی اقامت بیش از حد مجاز در این کشور بر سه مورد زیر دلالت دارد:

  • حضور بیش از مدت زمان ویزا
  • استمرار حضور در ترکیه بدون تمدید اقامت
  • نقض قانون حضور در ترکیه در هر 180 روز به مدت 90 روز

در صورتی که فرد بر اساس سه حالت ذکر شده قوانین اقامتی ترکیه را نقض کند، تخلف نموده و طبق مقررات این کشور مشمول پرداخت مبلغی به عنوان جریمه نقض ویزا به ازای هر روز اضافی در زمان خروج می شود. در شرایطی چنانچه فرد جریمه را با تاخیر بپردازد یا در صورت عدم خروج داوطلبانه و نپرداختن جریمه، با دستگیری شخص توسط پلیس بین سه ماه تا پنج سال اجازه ورود به این کشور را نخواهد داشت و در اصطلاح دیپورت خواهد شد. در جدول زیر به شرط پرداخت بدون تاخیر جریمه و خروج داوطلبانه و به موقع (معمولا تا ۱۰ روز از زمان صدور حکم اخراج)، مدت زمان ممنوع الورودی درج شده است:

مدت ممنوعیت ورودمدت اقامت غیرمجاز
کمتر از 3 ماه
1 ماهبین 3 ماه تا 6 ماه
3 ماهبین 6 ماه تا 1 سال
1 سالبین 1 سال تا 2 سال
2 سالبین 2 سال تا 3 سال
5 سال3 سال و بیشتر

محاسبه جرائم اقامت غیرقانونی در ترکیه

 

همانطور که اشاره کردیم شهروندان ایرانی می توانند به مدت 90 روز بدون ویزا در ترکیه اقامت داشته باشند. یک شهروند ایرانی که در مجموع 10 ماه اقامت داشته است، سه ماه اول را مطابق با ویزای خود و 7 ماه باقی مانده را غیرقانونی سپری کرده است. در چنین حالتی مبلغی که فرد باید پرداخت کند به شرح زیر است:

اگر سن فرد بالای 18 سال باشد، مبلغ قابل پرداخت 50 دلار در ماه اول و در ماه های دیگر به ازای هر ماه 10 دلار به علاوه هزینه های اداری خواهد بود ولی چنانچه سن فرد زیر 18 سال باشد، ماه اول 25 دلار و ماه های بعد 5 دلار به علاوه هزینه های اداری پرداخت خواهد شد.

مثلا اگر شخصی با سن بالای 18 سال، 3 ماه  حضور غیر مجاز داشته باشد برای ماه اول 50 دلار و ماه های بعدی 10 دلار باید پرداخت کند، یعنی مبلغ قابل پرداخت وی به صورت 50+10+10+10 و در مجموع 80 دلار است و معادل لیر آن در فرودگاه یا درگاه های خروج می بایست پرداخت شود.

تعداد ماه حضور غیر مجازمیزان جریمه پرداختی به دلار
150
260
370
480
590
6100
7110
8120

لازم به ذکر است این محاسبات به صورت فرضی و بر اساس قوانین ترکیه صورت گرفته است. در حالی که مبلغ جریمه واقعی توسط ماموران در فرودگاه یا دروازه های مرزی اعلام می شود. دفتر رسیدگی به تخلفات نقض ویزا در فرودگاه ها قرار دارد و مبالغ جریمه با توجه به مدت اقامت و تابعیت فرد در این محل محاسبه و پرداخت خواهد شد.

در نهایت چنانچه به ترکیه سفر کرده اید و یا در این کشور زندگی می کنید، حتما به تاریخ انقضای اقامت خود توجه کنید و در صورت لزوم نسبت به تمدید آن یا ترک خاک اقدام نمایید در غیر اینصورت با توجه به قوانین روشن و شفاف ترکیه ممکن است تا مدت مشخصی دیپورت شده و با ممنوعیت ورود مجدد مواجه شوید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما نمایش داده نمی شود.

مقایسه آگهی ها