نتایج جستجو

مقایسه قوانین ارث بین ایران و ترکیه

Posted by IOj43Uqua on مارس 25, 2022
0

مقایسه قوانین ارث بین ایران و ترکیه: مسئله ارث موضوع مهمی برای هر سرمایه داری است و بسیاری از سرمایه گذاران املاک و مستغلات نگران قوانین ارث در ترکیه و روال مربوط به آن هستند، همچنین نسبت به تملک بر دارایی هایشان واهمه دارند و ممکن است تصور کنند با خرید خانه در ترکیه به عنوان یک فرد خارجی در مقایسه با شهروندان ترک از حقوق نابرابر به ویژه در ارتباط با تقسیم ارثیه برخوردار هستند. اشخاص بسیاری هم به دنبال آگاهی از تفاوت بین قانون ارث در ایران و ترکیه هستند. آریا گروپ با تهیه این مقاله تمام این اطلاعات، حقایق و قوانین را برای شما مخاطبین عزیز بیان کرده که با مطالعه آن بخش زیادی از این نگرانی ها برطرف خواهد شد.

قانون خرید و فروش ملک در ترکیه توسط خارجی ها

 

طبق قانونی که مجلس ملی ترکیه در سال 2012 تصویب کرد، شهروندان 129 کشور از جمله ایران می توانند به خرید و فروش انواع ملک و زمین در ترکیه اقدام کنند، اما بر اساس قوانین ایران این امکان برای اتباع خارجی وجود ندارد. با وجود این قانون، پس از سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه، شما قادر خواهید بود برای همسر و فرزندان زیر 18 سالتان هم اقامت ترکیه را دریافت کنید.

قانون ارث در ترکیه

 

مطابق با اصلاحیه جدید قانون مدنی ترکیه به شماره 4721، مورث از لحظه فوت، ترکه خود شامل اموال، طلب ها و بدهی هایش را به ورثه قانونی خود یا ورثه تعیین شده در وصیت نامه انتقال می دهد. قوانین ارث در ترکیه برای خارجی ها تفاوتی با قوانینی که برای یک شهروند ترک تعریف شده است ندارد. در نتیجه می توانید اطمینان داشته باشید که با توجه به موروثی بودن ارث در ترکیه، تمام اموال شما وارث خواهند داشت، علاوه بر این بر خلاف شایعاتی که وجود دارد اموالتان تحت تملک دولت این کشور قرار نگرفته و تقسیم ارث مطابق قانون بین وارث انجام می شود.

نحوه تقسیم ارث در ترکیه و تفاوت آن با ایران

 

تقسیم اموال در ترکیه به صورت موروثی و بین ورثه قانونی انجام می شود و چنانچه متوفی در زمان حیات، وصیت نامه رسمی تنظیم کرده باشد، دولت ترکیه مطابق آن عمل خواهد کرد. در شرایطی که فرد متوفی وصیت نامه ای نداشته باشد، اموال او به نسبت های تعیین شده در قانون ارث ترکیه بین وراث قانونی تقسیم خواهد شد.

ورثه قانونی در ترکیه همانند ایران شامل همسر، فرزندان، پدر و مادر و… هستند اما از نظر ترتیب آنها در دریافت سهم ارث تفاوت هایی با ایران دارد. یکی از تفاوت های قانون ارث بین ایران و ترکیه، در رابطه با میزان سهم ارث فرزندان است. طبق قوانین ترکیه، سهم فرزندان دختر و پسر از ارثیه یکسان است و هیچ تفاوتی بین آن ها از نظر جنسیت وجود ندارد. در حالی که در قوانین ایران سهم دختران از پسران کمتر تعیین شده است. وراث قانونی به ترتیب زیر تعیین می شوند:

  • چنانچه فرد متاهل و دارای فرزند باشد، همسر قانونی وی یک چهارم و فرزندان دختر و پسر سه چهارم به طور مساوی سهم دارند که این میزان در مقایسه با ایران متفاوت است. بر اساس قوانین جاری ایران، سهم ارث همسر یک هشتم و مابقی بین فرزندان دختر و پسر به طور نابرابر تقسیم می شود.
  • اگر فرزندی نداشته باشد، یک دوم اموال سهم همسر و یک دوم مابقی بین والدین یعنی پدر و مادر تقسیم خواهد شد.
  • ‌چنانچه فرزندی نداشته باشد و والدین هم در قید حیات نباشند، همسر شخص با سه چهارم و پدر بزرگ و مادر بزرگ او با یک چهارم سهم، به عنوان وراث شناخته می شوند.
  • در صورتی که فرد هیچ وابسته خونی نداشته باشد، همسر او به تنهایی وارث همه اموال است.
  • اگر مجرد باشد، کلیه اموالش به ترتیب بین مادر و پدر یا مادربزرگ و پدربزرگ یا خواهرها و برادرها و یا خواهرزاده ها و برادرزاده ها و… به نسبت های مشخص قابل تقسیم است.

مدارک لازم برای تنظیم وصیت نامه قانونی در ترکیه

 

برای تنظیم وصیت نامه قانونی با به همراه داشتن مترجم رسمی، دو نفر شاهد و همچنین برگه سلامت روانی، می توانید به دفتر اسناد رسمی یا نوتر مراجعه کنید. به علاوه همراه داشتن مدارک زیر ضروری است:

اصل سند یا اسناد ملکی به همراه کپی آن ها
اصل و کپی پاسپورت صاحب ملک به همراه ترجمه آن
تصویر پاسپورت تمام وارثین
عکس پرسنلی شخص مالک و وارثین

مالیات بر ارث در ترکیه

 

در ترکیه اتباع خارجی همانند شهروندان ترک مشمول پرداخت مالیات بر ارث هستند. نرخ مالیات بر ارث به نسبت قیمت و موقعیت اموال بین 1 تا 10 درصد متغیر است و معمولا طی 3 سال و هر سال در دو قسط مساوی در ماه های می و نوامبر پرداخت می شود.

آگاهی از قوانین ترکیه را حق شما عزیزان می دانیم و به شما برای برداشتن قدم های حساب شده کمک خواهیم کرد. آریا گروپ این اطمینان را به شما هم وطنان و سرمایه گذاران عزیز می دهد که پس از خرید ملک در ترکیه، مالکیت اموال شما در این کشور به طور کامل محفوظ است و دولت ترکیه در امر تقسیم ارث طبق خواست خودتان عمل خواهد کرد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما نمایش داده نمی شود.

مقایسه آگهی ها