نتایج جستجو

مقایسه فرهنگ و زندگی مردم ترکیه و ایران

Posted by IOj43Uqua on آوریل 4, 2022
0

کشور ترکیه به عنوان یکی از مقاصد مهم مهاجرتی در سراسر دنیا به خصوص برای ایرانیان است؛ از این رو در سال های اخیر هم وطنان بسیاری با هدف های مختلفی از جمله خرید ملک در ترکیه، نسبت به زندگی و دریافت اقامت این کشور اقدام نموده اند. به دلیل تفاوت های فرهنگی ایران و ترکیه، مهاجرت همواره با چالش هایی رو به رو است که البته این تفاوت ها به عنوان قسمتی از جذابیت های زندگی در ترکیه می باشند .در این مقاله از آریا گروپ قصد داریم به طور مفصل به مقایسه فرهنگ مردم ترکیه و ایران بپردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید واژه فرهنگ دارای معانی گسترده ای است، به بیان ساده می توان آن را مجموعه ای از زبان، سنت ها، اعتقادات، پوشش، آداب اجتماعی، باورها و تفکرها و… دانست. در سفر به ترکیه گردشگران ایرانی در مقایسه با ملیت های دیگر، متوجه تفاوت های فرهنگی بسیار کم تری خواهند شد چرا که مردم ترکیه وجه اشتراکات زیادی با ایرانیان دارند. با این حال میان دو کشور در بعضی از قوانین و سبک زندگی اختلافاتی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • آداب و رسوم اجتماعی رایج بین مردم ترکیه

به طور کلی اجتماعی بودن مردم ترکیه بخشی از آداب و رسوم آن هاست، جالب است بدانید ترک ها مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند مخصوصا در برخورد با توریست های خارجی رفتاری گرم و مهربان دارند. در بسیاری از شهرهای توریستی ترکیه مانند استانبول، جلوه های زیبایی از این فرهنگ دیده می شود. همان طور که می دانید زبان رسمی این کشور ترکی استانبولی است و زبان اقلیتی چون کردی و عربی هم در برخی از نقاط آن رواج دارد. مردمان این کشور به صله رحم، دورهمی، شب نشینی های لذت بخش و همچنین دعوت از مهمان علاقه زیادی دارند حتی ممکن است فقط برای صرف صبحانه یا یک چای معمولی باشد. توجه داشته باشید که در استانبول ورود به خانه با کفش خیلی مرسوم نبوده و به جای آن میزبان به شما دمپایی رو فرشی می دهد. در آداب و رسوم مردم‌ ترکیه بوسیدن دست راست بزرگ تر ها و چسباندن پیشانی به آن یکی از رسوم احترام محسوب می شود.

آن ها بسیار میهن پرست هستند و به ملیت و تاریخ شان اهمیت زیادی می دهند، به طوری که شما می توانید پرچم ترکیه را بر پنجره اکثر خانه ها مخصوصا در اعیاد رسمی یا مناسبات مهم به راحتی مشاهده کنید که از وطن دوستی خالصانه آن ها نشات گرفته است. به علاوه در کشور ترکیه، مردم معمولا به مناسبت های دینی و مذهبی هم احترام می گذارند.

ترکیه به دلیل داشتن ارتباطات خوب بازرگانی و همچنین نداشتن تحریمات تجاری، سالیان زیادی است که مورد توجه شرکت های معتبر و برندهای موجود در سراسر دنیا قرار گرفته و به همین دلیل بازار کسب و کار آن رونق بسیار زیادی دارد. همچنین این کشور با دارا بودن صنعت توریستی فعال و قدرتمند، مشاغل متعددی برای خدمت به گردشگران راه اندازی کرده است. نکته بسیار مهم این است که در ترکیه، به نسبت شغل و دارا بودن درآمدی مشخص می توان به راحتی از امکانات بانکی مثل کارت اعتباری یا کردیت کارت بهره برد و نسبت به خرید ملک، خودرو، وسایل منزل و…  اقدام کرد. در بحث کسب و کار آنلاین لازم به ذکر است که بر خلاف ایران، خرید و فروش اینترنتی در ترکیه به دلیل عدم وجود محدودیت ها و روابط خوب تجاری، متداول تر است. به همین منظور اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که به راحتی می توان از آن ها بهره مند شد و معروف ترین آن ها عبارتند از ترندیول، آمازون، هپسی بورادا، n11. حتی امکان خرید و فروش آنلاین بیت کوین در ترکیه به راحتی مقدور است. علاوه بر این حرفه هایی مثل مدلینگ، آرایشگری و زیبایی در ترکیه بسیار مورد توجه است و جالب است بدانید در آرایشگاه ها اکثر آرایشگرها مرد هستند.

از خصوصیات بارز مردم ترکیه، وجود حس مسئولیت و احترام به هم نوع در آن هاست؛ مثلا در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اهمیت زیادی به افراد سالمند، معلول، خانم های باردار و همچنین کودکان می دهند. همچنین توجه داشته باشید در سفر به ترکیه و حین استفاده از پله برقی، حتما در سمت راست آن بایستید، مردم اغلب یک سمت پله برقی را برای عبور افرادی که عجله دارند و یا در حال حرکت هستند، خالی می گذارند. علاوه بر این دولت و مردم ترکیه به حیوانات هم علاقه زیادی دارند، به همین جهت با مهیا کردن سرپناه و خوراک مخصوص از آن ها حمایت کرده و از حقوق آن ها دفاع می کنند.

  • تفاوت های فرهنگی با ترکیه از نظر تحصیلی

مهم ترین تفاوت آشکار در مقایسه دانش آموزان و دانشجویان ترک و ایرانی، وجود مدارس مختلط در ترکیه می باشد که بر این اساس برابری میان زن و مرد در سال های اول به آن ها آموزش داده می شود. از طرفی سطح آموزش و آزادی عمل در این کشور بر پایه استاندارد های اروپایی بنا شده و لازم به ذکر است که کشور ترکیه همه ساله میزبان تعداد قابل توجهی دانش آموز و دانشجو خارجی می باشد.

  • فرهنگ غذایی ترکیه

جالب است بدانید مردم ترکیه به صرف وعده های غذایی به ویژه وعده صبحانه اهمیت زیادی می دهند و حتی در اکثر مواقع قرارها و دورهمی های خود را به این زمان موکول می کنند. قهوه ترک از نوشیدنی های محبوب در ترکیه است و جزئی از فرهنگ اصیل مردم این کشور به حساب می آید. اکثر رستوران های بین المللی مطرح مثل مک دونالد و برگر کینگ و KFC در تمام شهرهای ترکیه شعبه دارند. این کشور دارای تنوع غذایی زیادی است که از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای آن می توان به دونر یا کباب ترکی اشاره کرد، مردم اغلب در پخت غذاها کم تر از ادویه ها استفاده می کنند تا از طعم واقعی مواد غذایی لذت ببرند. همچنین شیرینی و به ویژه باقلوای استانبولی بخش جدایی ناپذیر زندگی آن هاست و حتی یکی از رایج ترین هدایا در بین مردم این کشور می باشد.

  • تفاوت های فرهنگی از نظر سیستم حمل و نقل

سیستم حمل و نقل ترکیه به خصوص شهر استانبول دارای رتبه های مهمی در جهان است. شبکه عظیم حمل و نقل عمومی شامل وسایل نقلیه زمینی مانند اتوبوس، مینی بوس، متروبوس و تاکسی است. سیستم های راه آهن مانند مترو، تراموا، مرمره و… گذرگاه های هوایی مثل تله کابین و وسایل حمل و نقل دریایی مانند اتوبوس های دریایی و کشتی. توجه داشته باشید که سیستم تاکسیرانی در ترکیه همانند ایران نیست و به غیر از تاکسی های زرد رنگ، فعالیت هر نوع ماشین شخصی برای سوار کردن مسافر تخلف است. تعداد تاکسی های اینترنتی در ترکیه زیاد است، در این میان شرکت هایی مانند  Bi Taksi، iTaksi، Get Transfer و UBER  در سیستم حمل و نقل عمومی ترکیه جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده اند. یکی از معروف ترین تاکسی های اینترنتی شرکت اوبر Uber است که نزدیک به ۹ سال از زمان فعالیتش می‌گذرد. اوبر یا  UBER از امریکا به ترکیه وارد شده است و در بیش از 67 کشور دنیا در حال فعالیت است. در معابر شهر استانبول از آسفالت با کیفیت و درجه یک استفاده شده و بسیاری از کوچه ها در محله های مختلف سنگ فرش شده اند؛ همچنین جالب است بدانید قسمت آسیایی و اروپایی استانبول در بخش های مختلف و از طریق چند پل به هم متصل شده اند. چنانچه قصد خرید خودرو در استانبول را دارید و از آنجایی که این شهر به هفت تپه معروف است، به دلیل وجود فراز و نشیب هایی در سطح شهر، پیشنهاد می شود به جای خودروی دنده ای  از خودروی اتوماتیک استفاده کنید. لازم به ذکر است که دولت ترکیه در اجرای قوانین رانندگی بسیار سخت گیر بوده و جریمه های رانندگی در مقایسه با ایران به مراتب سنگین تر است.

  • فرهنگ ازدواج در ترکیه

در بحث ازدواج در ترکیه، اغلب سن ازدواج بین 20 تا 35 سالگی است و آشنایی دختران و پسران با یکدیگر معمولا در محیط کاری یا تحصیلی و یا حتی به واسطه معرف می باشد. به طور کلی شرایط ازدواج در ترکیه برای دختران و پسران راحت تر است و دولت با اعطای انواع وام از آن ها حمایت می کند. همچنین مراسم خواستگاری در این کشور با رسم و رسومات جالبی همراه است مثلا ریختن نمک یا حتی فلفل در قهوه داماد. یکی از بارزترین تفاوت های فرهنگی مردم ترکیه با ایران در نحوه ازدواج و تشکیل خانواده است. در فرهنگ مردم ترکیه معمولا دختر و پسر اثاثیه لازم برای تشکیل زندگی را هر دو با هم خریداری می کنند، حتی در اغلب موارد بار مالی بیشتر بر عهده داماد خواهد بود. آمار طلاق در ترکیه نسبتا کمتر بوده و در مقایسه با ایران حق طلاق با هر دو است، از طرفی طبق قانون رایج در ترکیه، هر دارایی که بعد از ازدواج تحصیل شده باشد، در زمان جدایی به طور مساوی بین زن و مرد تقسیم خواهد شد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما نمایش داده نمی شود.

مقایسه آگهی ها