نتایج جستجو

مقایسه شرایط تحصیل بین ترکیه و ایران

Posted by IOj43Uqua on می 28, 2022
0

مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت از طریق تحصیل

 

کشور ترکیه طی چند سال اخیر به یکی از مقاصد مهاجرتی دنیا خصوصا در بین ایرانیان تبدیل شده است که طبیعتا هدف از مهاجرت به ترکیه برای هر شخصی متفاوت است و متقاضیان واجد شرایط پس از انتخاب نوع اقامت خود بر حسب شرایط و دستورالعمل های معین نسبت به مهاجرت خود اقدام خواهند کرد. اخذ اقامت ترکیه انواع مختلفی دارد و همه ساله مهاجران و طرفداران زیادی خواهان دریافت آن هستند. یکی از متداول ترین راه های اخذ اقامت کشور ترکیه، اقامت تحصیلی یا اقامت دانشجویی می باشد و به دلیل توجه این کشور به هنر، علم و فرهنگ، بسیاری از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در آن هستند، به علاوه متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی در ترکیه، امتیاز بهره مندی از مدارس و دانشگاه های معتبر در سطح بین المللی و برخورداری از درجه های علمی بالا را کسب خواهند کرد. شهرت و اعتبار علمی دانشگاه های ترکیه بسیار بالا بوده، به طوری که جمعیت دانشجویان بین المللی در مقایسه با سال های اخیر دو برابر شده است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه تحصیل در ترکیه یا ایران بپردازیم.

تفاوت های تحصیل در ترکیه با ایران

 

تفاوت شرایط تحصیل در ترکیه و ایران، به عنوان دو کشور مهم خاورمیانه که دارای روابط تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی هستند، برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند حائز اهمیت است. با نگاهی به سیستم آموزشی و وضعیت ترکیه و ایران، متوجه وجود شباهت‌های بین این دو کشور از لحاظ آمار جمعیت، نرخ تحصیل، اهداف آموزشی و ساختار آن خواهیم شد اما با این وجود تفاوت‌هایی نیز میان آن ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم :

فرصت ها و اعتبار علمی تحصیل در ترکیه

 

کیفیت آموزش در دانشگاه‌های ترکیه بسیار بالا است و به دانشجویانی که رتبه علمی بالایی دارند با اعطای بورسیه تحصیلی تمام هزینه‌های تحصیل آن‌ها را از قبیل شهریه، خوابگاه، خدمات درمانی و هزینه‌های رفت و آمد پوشش می‌دهند اما در شرایطی که یک دانشجوی خارجی قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی یا حتی دولتی را داشته باشد، با توجه به نوسانات ارز هزینه تحصیل به نسبت ایران تفاوت زیادی خواهد داشت، بنابراین هزینه تحصیل در ایران مقرون به صرفه تر است.

کشور ترکیه دارای دانشگاه‌هایی معروف با رنکینگ بالا در سطح جهانی همچون دانشگاه های حاجت تپه، استانبول، آنکارا، بغازیچی، سابانجی، بیرکنت، کوچ و اژه است که ارتباط علمی خوبی با مراکز علمی شناخته شده در دنیا دارند، همچنین شرایط آموزشی دانشگاه‌های این کشور تقریبا منطبق بر سیستم آموزش در آمریکا و اروپا بوده و کیفیت آموزش در آن به حدی از پیشرفت علمی رسیده که هر دانشجویی با کسب نمرات خوب، ممتاز شناخته شده و جهت ادامه تحصیل امکان ترانسفر به دانشگاه‌های آمریکایی از جمله هاروارد یا دانشگاه‌های اروپایی را خواهد داشت.

تفاوت در نحوه پذیرش دانشگاه های ایران و ترکیه

 

یکی از مواردی که به ایجاد تفاوت تحصیل در ترکیه با ایران منجر می شود، تفاوت در نحوه پذیرش در این دو کشور است. همان طور که می دانید پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ایران با کنکور انجام می شود و سد ورود به رشته های پر اهمیت پزشکی و مهندسی در این دانشگاه‌ها بسیار محکم است، البته این امر موجب جذب داوطلبانی خواهد شد که سطح علمی آن ها متناسب با رتبه قبولی شان در رشته و دانشگاه مربوطه می باشد. با تفسیر این موضوع شما می توانید بسیار راحت تر از دانشگاه های ایران برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی ترکیه اقدام کنید.

شرط ورود شهروندان ترکیه به دانشگاه های این کشور هم مانند سیستم ایران، قبولی در آزمون های ورودی است که به آن آزمون ÖSS می گویند که معادل با آزمون کنکور در ایران است. این در حالی است که دانشجویان خارجی برای پذیرفته شدن در مقاطع لیسانس و دکترای پزشکی باید در آزمون یوس(YÖS) شرکت کنند تا فرصت تحصیل در دانشگاه های ترکیه را داشته باشند. آزمون یوس به سختی کنکور ایران نیست و شامل آزمون هوش و ریاضی و همچنین آزمون زبان ترکی یا انگلیسی است که به راحتی با گذراندن حد مجاز نمره که بین 50% تا 75% است می توانند نسبت به انتخاب رشته در دانشگاه های مختلف خصوصی و دولتی اقدام کنند. در صورت مردودی در آزمون زبان ترکی یا انگلیسی، ملزم به گذراندن دورۀ آموزشی یک ساله از طرف دانشگاه خواهید بود که در خیلی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه تدریس می شود. از آنجایی که رشته‌های تحصیلی در ترکیه هم به زبان انگلیسی و هم ترکی تدریس می شوند، دانشجویان می بایست پیش از ورود به دانشگاه، دوره‌های آموزش زبان را بگذرانند.

یکی از شرایط پذیرش دانشجویان خارجی داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی مثل آیلتس یا تافل است و از این لحاظ تفاوتی در تحصیل بین ترکیه و ایران وجود ندارد، چون در دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌هایی مثل پزشکی امکان تدریس به زبان انگلیسی هم وجود دارد که البته شامل تمام رشته‌ها نمی‌شود.

تحصیل در ترکیه از طریق اخذ بورسیه تحصیلی

 

بورسیه های تحصیلی در ترکیه تحت حمایت دولت ترکیه و از سمت دانشگاه های این کشور به اتباع خارجی در سراسر دنیا ارائه می شود و فرد پس از دریافت بورسیه تحصیلی موفق به اخذ اقامت ترکیه خواهد شد. در زیر با ذکر چند مورد به مزایای آن ها پرداخته ایم:

  • اسکان رایگان از سوی خوابگاه دانشگاه های ترکیه
  • تحصیل بدون پرداخت شهریه
  • اعطای بلیط پرواز جهت ورود به ترکیه
  • بیمه درمانی رایگان با پوشش کلیه هزینه های درمان

شرایط و اقدامات لازم جهت اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه

 

دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند، بایستی مجوز اقامت خود را که توسط اداره مهاجرت صادر می شود ظرف مدت یک ماه پس از ورود به ترکیه، دریافت نمایند. جهت دریافت اقامت تحصیلی در این کشور انجام مراحل و ارائه مدارک مورد نیاز زیر ضرورت دارد:

  • ارائه فرم پذیرش از مراکز آموزشی و دانشگاه ها
  • مدرک دیپلم و سوابق تحصیلی دانشجو به همراه ریز نمرات که بیانگر فارغ التحصیلی متقاضی بوده و ارائه سوابق علمی و پژوهشی در صورت وجود
  • بیمه نامه درمانی دانشجو
  • نامه انگیزه تحصیلی یا تقاضای تحصیل دانشجو
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت با 6 ماه اعتبار
  • 4 قطعه عکس بیومتریک یا پاسپورتی
  • توصیه نامه از دانشگاه یا مدرسه
  • کسب و ارائه گواهی مهارت زبان از آزمون های معتبر بین المللی مانند GMAT, SAT,GRE و یا کسب امتیاز لازم از آزمون دانشجویان خارجی (YÖS) برای دانشجویانی که مهارت زبان ندارند.
  • ارائه ضمانت نامه مالی و بانکی جهت اثبات توانایی مالی دانشجو که نشان دهنده نحوه تامین هزینه های دانشجو در طول تحصیل می باشد
  • پرداخت هزینه ثبت نام دانشگاه مورد درخواست دانشجو و ضمیمه رسید آن به مدارک

چگونه ویزای تحصیلی یا دانشجویی ترکیه بگیریم؟

 

قبل از مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی، داشتن دعوتنامه و پذیرش تحصیلی از سوی یکی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی ضروری می باشد و به منزله پذیرش و اجازه تحصیل آن دانشجوی خارجی در مرکز آموزشی پذیرش دهنده می باشد. پس از آن فرد متقاضی، با ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز به کنسولگری این کشور، توسط ماموران مهاجرتی مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه واجد شرایط باشد، موفق به دریافت ویزای تحصیلی می باشد. که اعتبار آن به مدت و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر می باشد و به طور میانگین در این کشور حدود 104 دانشگاه دولتی و 84 دانشگاه خصوصی وجود دارد. این دانشگاه ها همه ساله، برای اتباع خارجی بورسیه تحصیلی در نظر می گیرند که به اخذ اقامت ترکیه منجر خواهد شد.

در صورتی که متقاضی تحصیل در مدارس ترکیه می باشید، خوب است بدانید که این مدارس به سه نوع تقسیم می شوند که عبارتند از مدارس خصوصی، دولتی و بین المللی. چنانچه اقامت دائم یا شهروندی ترکیه را دارا می باشید، مدارس خصوصی یا دولتی می تواند انتخاب مناسبی باشد اما اگر قصد دارید از ترکیه به کشور دیگری مهاجرت کنید، ثبت نام در مدارس بین المللی گزینه خیلی خوبی است. لازم به ذکر است سیستم آموزشی این مدارس مطابق با سیستم کشورهای امریکا و انگلستان می باشد.

مزایای تحصیل در ترکیه

 

  • وجود کیفیت و تنوع آموزشی در سطوح بالا 
  • امکان تحصیل با شهریه بسیار کم و بهره مندی از خوابگاه ها با قیمت مناسب
  • امکان اخذ اقامت ترکیه
  • بهره مندی از بیمه سلامت 
  • نزدیکی به ایران و وجود تشابهات فرهنگی میان دو کشور
  • اخذ پذیرش و ورود آسان به دانشگاه های ترکیه از طریق اعمال آزمون های راحت
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی 
  • امکان فراگیری زبان ترکی از طریق برگزاری کلاس های آموزشی از سوی دانشگاه ها و بهبود مهارت های زبانی خود از طریق یادگیری و توسعه همزمان دو زبان انگلیسی در آموزش و ترکی در زندگی روزمره
  • امکان افتتاح حساب در بانک ها
  • اعطای مدرک معتبر بین المللی از سمت دانشگاه های ترکیه به عنوان پلی جهت ورود به کشورهای اروپایی و آمریکایی 
  • امکان اشتغال به کار موقت در حین تحصیل برای آن دسته از دانشجویان متقاضی که یک سال از تحصیل آن ها گذشته باشد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما نمایش داده نمی شود.

مقایسه آگهی ها