نتایج جستجو

مدارس دولتی،خصوصی و بین المللی ترکیه

Posted by IOj43Uqua on دسامبر 7, 2021
0

مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی ترکیه یکی از موضوعاتی است که می تواند برای شما مهم باشد.همان‌طور که می دانید ترکیه این روزها به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت در بین مردم ایران تبدیل شده است. با توجه به بالا رفتن تقاضای مهاجرت به این کشور، یکی از مسائلی که حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد وضعیت تحصیلی دانش آموزان است. برای اینکه با مقاطع تحصیلی و چگونگی روند آموزشی مدارس ترکیه بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مقاله با آریا گروپ همراه باشید.

 

کیفیت سیستم آموزشی مدارس ترکیه

خوشبختانه سیستم آموزشی مدارس ترکیه علاوه بر کیفیت بالا، گزینه‌های متفاوتی ارائه می‌دهد که می‌تواند انواع سلیقه‌ها با انواع امکانات مالی را پوشش دهد، از مدارس رایگان دولتی گرفته تا مدارس خصوصی و بین‌المللی همه تحت نظر آموزش‌وپرورش این کشور به آموزش دانش آموزان مشغولند. حتی شهریه مدارس بین‌المللی و خصوصی در ترکیه با توجه به امکاناتی که ارائه می کنند، بسیار مقرون ‌به ‌صرفه است. به ‌طور کلی آموزش پیش از دانشگاه در این کشور باکیفیت بالا و هزینه کم انجام می‌گیرد و خیال شما را از بابت کیفیت تحصیلی فرزندتان در ترکیه را راحت می کند.

مدارس ترکیه به سه بخش خصوصی، دولتی و بین‌المللی تقسیم می‌شوند. شما باید پیش از انتخاب مدرسه هدف بلند مدت اقامتتان را مشخص کنید. اگر قصد شما اقامت دائم در ترکیه هست مدارس ترکیه چه خصوصی و چه دولتی انتخاب بهتری هستند. اما اگر می‌خواهید پس از ترکیه به کشوری دیگر مهاجرت کنید مدارس بین‌المللی گزینه بهتری برای شماست همچنین اگر اقامت شما در ترکیه بصورت موقت است و می‌خواهید به ایران بازگردید می‌توانید حتی فرزندتان را در مدارس ایرانی ثبت‌نام کنید.

سن تحصیل در ترکیه

 

سن تحصیل در ترکیه از 5 سالگی به ‌طور رسمی شروع می‌شود. قبل از آن کودک شما میتواند به پیش‌دبستانی و مهدکودک برود که در این کشور اختیاری است، ولی 12 سال دوره تحصیلی که شامل 4 سال ابتدایی، 4 سال متوسطه و 4 سال دبیرستان است اجباری می باشد.

دوره ابتدایی از 5 تا 9 سالگی را شامل می شود و آموزش خواندن و نوشتن، ورزش، حساب، تعلیمات دینی به صورت اختیاری، هنر و یک زبان خارجه از برنامه‌های این مدارس هستند.

دوره متوسطه از ۹ تا ۱۲ سالگی را دربرمیگیرد و مواد درسی این دوره شامل: تاریخ، جغرافیا، علوم، هنر، فیزیک، زبان ترکی، زبان خارجه، ریاضی، موسیقی و فناوری و تعلیمات دینی به صورت اختیاری هست. همچنین در پایان دوره متوسطه یک آزمون سراسری برای ورود به مقطع دبیرستان گرفته می‌شود.

دوره دبیرستان هم مثل دو‌ دوره قبلی ۴ سال طول می کشد و درست مثل ایران به رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و فنی تقسیم می‌شود. ادبیات ترکی استانبولی، ریاضیات، هندسه، تاریخ ترکیه، جغرافیا، شیمی، زیست‌شناسی و زبان خارجه از برنامه‌های درسی این دوره‌اند. در پایان این دوره هم یک آزمون برگزار می شود که بعد از آن دانش‌آموزان وارد مقطع پیش‌دانشگاهی شده و برای دانشگاه آماده می شوند.

مدارس بین المللی در ترکیه

 

آموزش دولتی در این کشور تا دوره دانشگاه کاملا رایگان است و مهاجران هم می‌توانند از سیستم آموزش رایگان دولتی بهره مند شوند، همچنین در ترکیه مدارسی تحت عنوان مدارس بین‌المللی وجود دارد که تحت نظارت کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا، انگلستان و کانادا به آموزش مشغولند و همان سیستم آموزشی را دنبال می‌کنند. اغلب مهاجران به تحصیل فرزندشان در این مدارس تمایل بیشتری دارند و درواقع هدف از تأسیس این مدارس هم همین بوده است . این مدارس به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند ولی در بین آنها گاهی اوقات آموزش به زبانهای آلمانی و فرانسه نیز انجام می شود. زبان ترکی هم به‌عنوان زبان دوم در این مدارس تدریس می‌شود. و مدرک تحصیلی‌ که به دانش‌آموز در پایان هر دوره ارائه می‌شود بین‌المللی است.

شرایط ثبت نام در مدارس ترکیه

 

برای ثبت ‌نام فرزندتان در مدارس ترکیه شما باید اقامت این کشور را دریافت کرده باشید و فرزند زیر هجده سال شما هم به‌ واسطه اقامت شما مقیم شده باشد. همچنین برای ثبت‌نام در مدرسه دولتی باید برگه‌ای به همراه داشته باشید که ثابت کند آن مدرسه نزدیک ‌ترین مدرسه دولتی به منزل شماست، سپس باید با برگه نفوس و کارت اقامت خود و فرزندتان به مدرسه مورد نظر مراجعه کنید. برگه نفوس برگه ایمبنی بر ثبت آدرس شما در شهرداری منطقه است و نزدیک بودن شما به مدرسه را تایید می‌کند. توجه کنید که به همراه داشتن این مدارک تنها برای ثبت‌نام اولین کلاس ضروری است و تا پایان آن مقطع برای ادامه تحصیل فرزندتان در آن مدرسه کفایت می‌کند. مدارس دولتی ترکیه معمولا متقاضی زیادی دارند بنابراین باید حواستان را جمع کنید که ثبت‌نام فرزندتان را به تعویق نیندازید چون ممکن هست ظرفیت مدرسه پر شود.

شایان ذکراست اگر به تازگی مهاجرت کرده اید و فرزند شما می‌خواهد در ترکیه ادامه تحصیل دهد آخرین کارنامه تحصیلی با مهر و تمبر آموزش و پرورش ایران برای ثبت‌نام لازم است. این مدارک حتما باید ترجمه شده باشد و همراه با اصل و کپی پاسپورت به اداره آموزش محل تحصیل و اقامت تحویل و درخواست Denklik (معادل سازی) داده شود. پس از صدور دنکلیک که همان معادل‌سازی مقطع و سال تحصیلی فرزند شما است می‌توانید با برگه نفوس و کارت اقامت به مدرسه مدنظرتان مراجعه کنید . برخی از مدارس خصوصی آزمون ورودی هم دارند که فرزند شما برای ثبت‌نام باید نمره قبولی را در آن آزمون به‌دست آورد. همچنین شرایط پذیرش در مدارس بین‌المللی متفاوت است. برخی از آنها درست مانند مدارس ترکی با گرفتن شهریه و مدارک ثبت‌نام می‌کنند و برخی دیگر آزمون ورودی دارند. رقابت والدین برای ثبت‌نام فرزندشان در این مدارس بیشتر از دیگر مدارس ترکیه است و بنابراین  برای ثبت‌نام و گذراندن مراحل ثبت نامی در این مدارس هم باید عجله کنید.

دوره اول و دوم در مدارس ترکیه

 

هر مقطع تحصیلی در مدارس ترکیه شامل 180 روز تحصیلی است  که از  اول سپتامبر(۱۰ شهریور) تا اوایل ژانویه (۲۸ دی) دوره اول و  از اواخر ژانویه (۱۱ بهمن)  تا اوایل ژوئن ( ۲۷ خرداد) دوره دوم محسوب میشود و زمان تعطیلات در تابستان پس از ماه ژوئن (اواخر خرداد) به مدت سه ماه است و دو هفته تعطیلات زمستانی هم در فوریه (اوایل بهمن) وجود دارد. در تعطیلات عمومی مثل کریسمس، حاکمیت ملی، روز کودک، مراسم افتتاحیه آتاتورک و عید فطر هم مدارس تعطیل هستند.

ساعت کاری و روز های مدارس ترکیه

 

ساعت کاری و روزهای مدرسه در میان مدارس مختلف میتواند متفاوت باشد ولی اغلب مدرسه‌ها از روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر تشکیل می‌شوند. همچنین آموزش زبان ترکی استانبولی در تمامی مدارس و مقاطع اجباری است. در کنار زبان ترکی زبان دیگری معمولا با هزینه جداگانه آموزش داده می‌شود که از سال چهارم دبستان این آموزش شروع می‌شود. البته اگر مدرسه بین‌المللی باشد زبان ترکی زبان دوم به‌حساب می‌آید. کماکان همراه ما باشید تا در مقاله بعدی راجع به مدارس ایرانی و قوانین و شرایط ثبت‌نام در این مدارس بیشتر صحبت کنیم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما نمایش داده نمی شود.

مقایسه آگهی ها