نتایج جستجو

راهنمای مهاجرت به ترکیه

Posted by IOj43Uqua on نوامبر 9, 2022
0

راهنمای مهاجرت به ترکیه: ترکیه به عنوان دروازه ای برای ورود به اروپا و همچنین با عضویت در G20 (بیست کشور قدرتمند جهان) جایگاه ویژه ای برای متقاضیانی است که با دستیابی به امکانات عالی برای ساختن آینده ای روشن تر و زندگی با کیفیت تر مهاجرت می کنند. ترکیه کشوری است که همواره از ورود سرمایه گذاران و همچنین افراد موفق از جمله نخبه ها، هنرمندان، بازیگران و ورزشکاران استقبال کرده است. هر چند هدف از مهاجرت در هر فردی متفاوت بوده و با توجه به شرایط افراد از روش های مختلفی انجام می گیرد. معمولا اولین و مهم ترین کاری که هر شخص متقاضی مهاجرت انجام می دهد تحقیق و آشنایی با روش ها و طریقه های مهاجرت با منطقی ترین و کم ترین هزینه‌‎های مادی و معنوی می باشد. توجه داشته باشید که برخورداری از اطلاعات مهم در این زمینه هر مهاجری را از مواجهه با چالش هایی که طبیعتا هر کدام می تواند مشکل ساز باشند و یا باعث کند شدن روند مهاجرت شوند، منع خواهد کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم شرایط و روش های مهاجرت به ترکیه بررسی کنیم.

درباره ترکیه چه می دانیم؟

ترکیه کشوری آسیایی-اروپایی است که بخش بزرگ تر آن در آسیا و بخش کوچک تر در اروپا واقع شده و به همین دلیل به آن کشوری اصطلاحا اوراسیایی گفته می شود. زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی استانبولی و واحد پول آن لیر و اقتصادی بر پایه کشاورزی، پوشاک و گردشگری را دارا می باشد. جالب است بدانید صنعت گردشگری در ترکیه نقش بسیار مهمی دارد به طوری که طبق  آمارهای اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در 6 ماه اخیر بیش از 16 میلیون گردشگر به این کشور سفر کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 186 درصدی همراه بوده و به همین جهت بخش عمده درآمد آن از محل گردشگری تامین می شود. همسایگان ترکیه بلغارستان، یونان، گرجستان، ارمنستان، ایران، آذربایجان، نخجوان، عراق و سوریه بوده و از طرفی مساحت این کشور بیش از 700 هزار کیلومتر مربع و دارای جمعیتی حدود 80 میلیون نفر می باشد. پایتخت آن آنکارا و یکی از بزرگ ترین و توریستی ترین شهرهای آن استانبول است. ترکیه به علت داشتن آب و هوای خوب و معتدل، دارای مکان های دیدنی و شهرهای سرسبز زیادی است که همین موضوع باعث شده تا سالانه خیل عظیمی از گردشگران به شهرهای این کشور سفر و یا مهاجرت کنند

شرایط مهاجرت به ترکیه

طبق توافقاتی که در گذشته بین ایران و ترکیه انجام شده، شهروندان این دو کشور می توانند بدون اخذ ویزا به مدت 90 روز در کشورهای یکدیگر اقامت داشته باشند و لازم به ذکر است این افراد چنانچه قصد حضور بیش از این مدت را در خاک آن کشور داشته باشند بایستی نسبت به دریافت یکی از انواع مجوز اقامت اقدام کنند که مدت زمان اعتبار ویزای اقامت در ترکیه متناسب با شرایط و روش مهاجرتی انتخاب شده از سمت فرد مشخص می شود.

روش های مهاجرت به ترکیه و اخذ شهروندی یا اقامت

ترکیه همه ساله مقصد بسیاری از مهاجران مختلف از سراسر دنیا بوده و از نظر موقعیت جغرافیایی به دلیل نزدیکی به کشورمان ایران سالیان زیادی است که مورد استقبال تعداد زیادی از هموطنان  قرار می گیرد. همان طور که می دانید ترکیه به دلیل داشتن روابط حسنه و مثبت با دنیا، بستر امنی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده و همین موضوع باعث افزایش آمار مهاجرت به این کشور گردیده است. مهاجرت به ترکیه از راه های متفاوتی از جمله خرید ملک، تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری، ازدواج، راه اندازی کسب و کار و پناهندگی امکان پذیر می باشد و متقاضیان بر اساس هدف خود از مهاجرت به این کشور یک راه را انتخاب می کنند که در ادامه به بررسی متداول ترین این روش ها می پردازیم

مهاجرت از طریق خرید ملک در ترکیه

یکی از امن ترین و سریع ترین راه های مهاجرت به ترکیه خرید ملک است و معمولا در این روش بسیاری از افراد به نسبت بودجه و شرایط شان اقدام به دریافت اقامت و یا شهروندی ترکیه می کنند که علاوه بر خود شخص، همسر و فرزندان زیر 18 سال و حتی فرزندانی که در آینده متولد خواهند شد هم از امتیاز اقامت و شهروندی این کشور بهره‌مند می شوند. اگر هدف شما از خرید ملک در ترکیه دریافت پاسپورت است می توانید با خرید ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار به این مهم دست پیدا کنید.

از 13 ژوئن 2022 برابر با 23 خردادماه 1401 حداقل مبلغ دریافت شهروندی با خرید ملک از 250 به 400 هزار دلار تغییر کرد. همچنین از ابتدای سال 2022، خریدار محترم ملک بعد از افتتاح حساب بایستی نسبت به انتقال وجه معامله به صورت ارزی به بانک های ترکیه اقدام نماید تا ارزهای دریافتی طبق نرخ روز به لیر تبدیل شده و نهایتا گواهی خرید ارز DÖVİZ ALIM BELGESİ به خریدار ارائه شود. این در حالی است که ملک مورد نظر حتما باید از شهروند ترک خریداری شود و تا مدت سه سال اجازه فروش آن را نخواهند داشت.

دریافت اقامت ترکیه مستلزم خرید ملکی به ارزش حداقل 75 هزار دلار در شهرهای بزرگ از جمله استانبول و آنکارا و حداقل 50 هزار دلار در شهرهای کوچک می باشد. شایان ذکر است عموما با خرید ملک نوساز به ارزش 75 هزار دلار، این مبلغ عینا در سند ثبت خواهد شد اما در صورت خرید ملک دست دوم معمولا کل مبلغ پرداختی در سند ثبت نمی شود ولی تیم متخصص آریا گروپ با انتخاب واحدهای مناسب، به ثبت کل مبلغ پرداختی شما در سند مالکیت کمک خواهد کرد.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

پیدا کردن کار مناسب از مهم ترین چالش‌ ها برای مهاجرانی است که قصد مهاجرت کاری به ترکیه و دریافت اقامت این کشور را دارند. بسیاری از متقاضیان از روش های مختلفی و بر اساس نوع شغل، بازار کار، قوانین کار و همچنین مهارتی که دارند کار مورد نظر خود را انتخاب نموده و برای اقامت کاری ترکیه درخواست می دهند. مشاغلی مانند مشاور املاک، برنامه نویسی، هتل‌داری، آرایشگری و رستوران داری از جمله مشاغل پرطرفدار در ترکیه هستند که معمولا ایرانیان زیادی به آن جذب می شوند. مراجعه به سایت‌های معتبر کاریابی در ترکیه از متداول ‌ترین این روش ها هستند‌ و شما پس از عضویت در سایت هایی مثل کاریر (Kariyer) به آدرس www.kariyer.net ، یِنی بیرایش (Yenibiriş) به آدرس www.yenibiris.com و ایشکور (İşkur) به آدرس www.iskur.gov.tr  با ارسال رزومه حرفه ای خود می توانید شغل ایده آل تان را پیدا کنید.

عواملی که باعث بالا رفتن شانس قبولی در مصاحبه های شغلی می باشد از جمله تسلط کافی به زبان ترکی، داشتن تخصص در حرفه یا صنعتی خاص، برخورداری از سن مناسب و یافتن کارفرمایی که صلاحیت استخدام افراد خارجی را داشته باشد.

با انعقاد قرارداد کاری یک ساله با یک کارفرمای ترک یا خارجی در ازای استخدام ۵ شهروند ترک،  می توانید اجازه کار یا چالیشما ایزنی ( Çalışma izni) دریافت کنید و در صورت توافق دو طرفه برای ادامه همکاری، این قرارداد تمدید خواهد شد و با تمدید تا ۵ سال متوالی فرصت دریافت تابعیت ترکیه را کسب خواهید کرد. از طرفی مراجعه ی فرد متقاضی به سفارت ترکیه و ارائه مدارک مورد نیاز از جمله دعوتنامه کارفرما پس از ارائه پیشنهاد کار از سمت کارفرمای ترک و به طبع آن دریافت اقامت کاری از این طریق، یکی از آسان ترین روشها برای مهاجرت کاری به ترکیه می باشد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی یا دانشجویی یکی از روش های رایج مهاجرت به ترکیه است که هر ساله متقاضیان زیادی به آن جذب می شوند. برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، درخواست ویزای دانشجویی مورد نیاز است که با ارائه دعوت‌ نامه از سمت دانشگاه محل تحصیل امکان پذیر خواهد بود و لازم است بدانید اعتبار ویزای دریافتی به مدت و مقطع تحصیلی شخص متقاضی بستگی دارد. از طرفی فرصت تحصیل در مدارس ترکیه در سه سطح دولتی، خصوصی و بین المللی با برخورداری از دانش روز دنیا برای دانش آموزان خارجی فراهم است که در مطلبی جداگانه به تفسیر آن خواهیم پرداخت. دانشگاه های معروف ترکیه از جمله دانشگاه استانبول، بغازیچی و سابانجی از رنکینگ و درجه علمی بالا در دنیا برخوردار هستند. دانشجویان خارجی برای قبولی در مقاطع لیسانس و دکترای پزشکی با شرکت در آزمون یُس ( YÖS) که شامل هوش و ریاضی و همچنین زبان ترکی یا انگلیسی است، می‌توانند با کسب حد مجاز نمره که بین 50 تا 75 درصد می باشد رشته مورد نظر خود را در دانشگاه های دولتی و خصوصی انتخاب کنند

در حال حاضر با وجود محدودیت های اقامتی در ترکیه، شما می توانید با مهاجرت از طریق تحصیل، علاوه بر بهره مندی از اعتبار مدارس و دانشگاه های این کشور، تقریبا این اطمینان را داشته باشید که با درخواست اقامت تان موافقت خواهد شد. 

مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

چنانچه قصد مهاجرت و اقامت در ترکیه از طریق ازدواج را دارید حتما باید به صورت رسمی با یک تبعه‌ی کشور ترکیه ازدواج کرده باشید که این موضوع تحت شرایط خاصی انجام می گیرد. در صورت واقعی بودن و تداوم دوره ازدواج پس از گذشت 3 سال می توانید نسبت به درخواست حق شهروندی ترکیه اقدام کنید که پس از ارائه مدارک مورد نیاز و کنترل آن ها، انجام تحقیقات از سمت اداره امنیت ترکیه و همچنین برگزاری جلسه کمیسیون از طرف اداره ثبت احوال در ترکیه صحت و اعتبار ازدواج شما بررسی شده و پس از انجام معاینات پزشکی، جهت اعطای تابعیت فرد تصمیم نهایی اتخاذ می گردد.

هزینه های زندگی در ترکیه

در بحث مهاجرت به ترکیه دغدغه بسیاری از مهاجران هزینه های زندگی در این کشور است که این موضوع کاملا به سبک زندگی افراد بستگی داشته و به نسبت میزان هزینه ها در شهرهای بزرگ و کوچک ترکیه برآورد خواهد شد. به عنوان مثال هزینه های زندگی در استانبول، ازمیر، آنکارا بسیار بیشتر از هزینه های زندگی در شهرهای کوچک این کشور می‌باشد. معمولا بسیاری از افراد، شهر استانبول را به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص از جمله آب و هوای معتدل، امکانات و پتانسیلهای شغلی برای زندگی انتخاب می کنند. در اینجا با در نظر گرفتن میانگین تمام مناطق استانبول قصد داریم به بررسی متوسط هزینه های ماهیانه‌ی زندگی در ترکیه برای یک خانواده 4 نفره بپردازیم. اگر بخواهیم هزینه های زندگی در شهری مثل استانبول را بررسی کنیم بخشی از این هزینه ها که طبیعتا پارامتر مهمی به حساب می آیند بحث اسکان یا محل زندگی شما خواهد بود. در بحث اجاره در مناطق متوسط استانبول شروع قیمت برای یک واحد یک خوابه تقریبا از حداقل 8000 لیر به بالا می باشد. همچنین برای خرید یک واحد یک خوابه در یکی از مناطق متوسط استانبول قیمت ها از یک میلیون و پانصد هزار لیر شروع می شود. از جمله مخارج هزینه‌بر در ترکیه مربوط به عامل های انرژی می باشد؛ مثلا برای هزینه هایی مثل آب، برق، گاز  در یک واحد یک خوابه ماهانه حدود 2 هزار لیر بایستی در نظر گرفته شود. از بابت خریدهای روزانه و مایحتاج مصرفی به طور تقریبی این نوع هزینه ها در استانبول برای یک خانواده 4 نفره حداقل 3 هزار لیر در ماه خواهد بود.

در کلام آخر لازم است به این نکته اشاره کنیم که چنانچه کشور ترکیه را به عنوان مقصدی برای مهاجرت خود در نظر گرفته اید حتما باید با قوانین و مقرراتی که در ورود اتباع خارجی به مرزهای این کشور به جهت حفاظت از امنیت شهروندان وضع شده، آشنا شوید؛ در غیر این صورت مشمول قوانین جریمه و در بعضی موارد دیپورت از ترکیه خواهید شد.

در صورت هرگونه سوال بیشتر بابت مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری لطفا با مشاورین مجرب گروه املاک آریا در ارتباط باشید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما نمایش داده نمی شود.

مقایسه آگهی ها